Merhaba.. Yeni başlayan mimar arkadaşlar için 3ds Max'le ilgili bazı notlar paylaşıyorum. Bazı Kısayollar : W :Move E :Rotate R :Scale Q :Cancel (W,E,R) S :Snap H :Select J :Contour Alt + W :Full Screen G :Grid Shift + F : Render Screen X : Coordinate F3 : Wireframe mode F4 : Edge mode Alt + X : Object Transparent Space : Object Lock Alt + 6 : Toolbars On/Off Ctrl + X : Expert Mode Z : Zoom 7 : Ekran Bilgisi 8: Environment Menülerde sık kullanılanlar : Customize Menu – Customize User Interface - Keyboards Customize Menu – Customize User Interface - Toolbars Customize Menu – Customize User Interface - Colors Customize Menu – Preferences Customize Menu – Unit Setup File Menu – Save As – Archieve ile kaplamalar, dokular vs. Winrar kaydedilir. (Dosya isminde Türkçe karakter kullanılmaz) Rendering Menu – Batch Render ile çoklu render Tools Menu – Align Tools Menu – Array Genel bilgiler : Komuttan çıkmak için ekranda boş bir yere sağ click yapılır. Ekranın altındaki X-Y-Z değerlerinin sol tarafındaki moda tıklanıp değiştirerek taşıma, döndürme, ölçeklendirme yapılabilir. Obje, Shift tuşu ile çoğaltılırken instance seçilirse; modify panelinde yapılacak değişiklik her iki objeyi de etkiler. Eğer Modify panelinden Make Unique tıklanırsa çoğaltılmış obje bağımsızlaştırılır. Obje seçilip sağ click ile Clone tıklanırsa aynı konumda yeni bir obje oluşturulur. Obje boyutunu ölçmek için Tools Menu – Measure ya da Utilities Panelinden measure Objeler seçilerek Group Menu – Group ile grup yapılır ya da grup bozulur. Objeye sağ click yapılarak Object Properties tıklanarak bütün özellikleri görülür. Create Paneli – Helpers – Grid ile yeni grid çizilebilir. (Ekran sağ click ile istenilen grid seçilir) Objenin Pivot noktasını değiştirmek için Hierarcy Paneli – Affect Pivot Only tıklanarak alt taraftan X-Y-Z koordinatı girilir. Tekrar Affect Pivot Only tıklanarak komut sonlandırılır. Plane çizilerek modify dan displace modifieri atanarak; materialden gradient slotu yapılıp displace modifieri içine sürüklenirse eğimli arazi oluşur. Toolbars Snap’lere sağ click yapılarak; yakalama, açılı döndürme, ana grid ayarı yapılır. Taşıma yaparken obje ekseninde taşıma yapmak istenirse ; Reference Coordinate System View’den Local’e çevrilir. Align’ a tıklamadan önce obje seçilir. Window/Crossing ile çizilen pencere içinde kalan obje seçimi yapılır. Link komutu çalıştırılıp önce kök obje seçilip bağlanacak objelere sürüklenir. Kamera görüntüsündeyken move tool’a sağ click yapılarak Doll/Roll 2D Çizimler (Line, circle, arc...) Çizilen 2D çizim sağ click ile Editable Poly’e dönüştürülürse ; Modify Paneli : 1. Vertex 2. Edge 3. Border 4. Polygon 5. Element · Create Line · Attach · Cross Section : Aynı vertex sayısına sahip çizgiler birleştirilir. (Birinci çizgi diğerine sürüklenir.) · Break : Nokta ayrılır · Fuse : İki nokta arada ortak bir noktada birleştirilir · Refine : Çizgiye yeni nokta eklenir · Weld : Kaynak yapmak · Connect : İki nokta arasına çizgi atılır · Insert : Yeni nokta eklenir · Divide : Segment bölünür. · Detach : Segment ayrılır · Outline : Offset atılır · Boolean : Union, Substract, Intersect yapılır (Çizgiler kapalı alan ve aynı objeye ait olmalı) · Mirror · Close · Explode · Trim Not : Vertex’e sağ click ile Bezier, Smooth, Corner tipine dönüştürülür Vertex seçilip W,E,R tuşları ile konumu değiştirilir. Çizerken Backspace tuşu ile bir önceki Vertex’e geri gelir.(Undo) 3D Çizimler Çizilen 3D çizim sağ click ile Editable Poly’e dönüştürülürse ; Modify Paneli : 1. Vertex 2. Edge · Seçilen edge shift ile taşınırsa yeni yüzey oluşur · Bridge · Slice Plane (Split seçiliyse slice yapıldıktan sonra 2 ayrı element oluşur · Cut 3. Border · Cap · Cut 4. Polygon · Inset : Outline gibi içeriye doğru polygon atılır · Hinge from Edge · Extrude along spline · Cut · Msmooth ile seçili yüzeyler softlaştırılır · MakePlanar ile smooth yüzeyler düzleştirilir · Tesselate ile yeni alt yüzey bölünmesi oluşur 5. Element Not : Vertex’ler seçiliyken Ctrl tuşu ile edge modu tıklanırsa seçilen vertexler edge’e dönüşür Edge modunda seçilen tüm çizgiler sağ clickle Create Shape tıklanarak yeni obje oluşur Edit geometri menüsünde constrainsts ile move yapılmak istenen edge sadece yüzeyde hareket eder. Edit geometri menüsünde Preserve Uvs ile malzemesi atanmış objenin biçimi değiştirildiğinde malzemenin bozulması engellenmiş olur. 2D MODIFIER · Extrude · Bevel · Lathe · Fillet/Chamfer · Sweep · Cross Section · Surface · Bevel Profile 3D MODIFIER Bend Displace FFD Noise Shell Slice Taper Symetry Cap Holes Twist Skew Melt Ripple Lattice : Kafes Face Extrude Hair and Fur Tesselate : Objeye dengeli şekilde vertex atma Subdivide : Obje yüzeyini eşit bölümlere ayırır. Smooth Mesh Smooth (Önce Quadify Mesh modifierı kullanalım, daha sonra Mesh Smooth yapalım.) Turbo Smooth Squeeze Path Deform (3 boyutlu nesneye uygulanan modifier’da 2 boyutlu nesne pick yapılır) Delete Mesh (Önce Mesh Select modifier’ı uygula)